Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Gemeenteraad

donderdag 14 december 2017

19:30 - 22:45
Locatie

Raadzaal (MBG06)

Voorzitter
F.R. Streng
Toelichting

De genoemde behandeltijden zijn richttijden.

Agendapunten

  1. A
    ALGEMEEN - 19:30
  2. A.1
    Opening/moment stilte - 19:30
  3. A.2
    Loting volgorde stemming - 19:31
  4. A.3

  5. A.4

  6. A.6

  7. B
    HAMERSTUKKEN - 19:45
  8. B.1

    Als er geen afspraken met de ontwikkelaar over betaling van door de gemeente gemaakte kosten kunnen worden gemaakt, stelt de raad een exploitatieplan vast. Met een exploitatieplan bepaalt de gemeenteraad op welke manier de voor een bouwplan gemaakte kosten worden verhaald. Daarnaast kunnen er in het plan aanvullende regels worden gesteld. Bijvoorbeeld wat betreft de snelheid van de ontwikkelingen of het bouw- en woonrijp maken. Een exploitatieplan moet jaarlijks worden herzien en vastgesteld door de gemeenteraad. De gemeenteraad wordt nu voor de zesde maal gevraagd het exploitatieplan herzien vast te stellen.

  9. B.2

    Vorig jaar heeft de raad het college gevraagd om de mogelijkheden voor het instellen van een blijverslening te onderzoeken. De blijverslening heeft als doel dat mensen langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen. Huizen met een overwaarde ten op zichte van hun hypotheek komen voor de lening in aanmerking. De raad wordt gevraagd de verordening blijverslening vast te stellen en op 1 januari 2018 in te laten gaan. Daarnaast besluit de raad €1,5 miljoen voor de regeling beschikbaar te stellen.

  10. B.3

    In Nederland hebben we veel regels voor onze leefomgeving. Straks komen al deze regels samen in één nieuwe wet, de Omgevingswet. Eén wet, één loket, één procedure. Een vergunningsaanvraag wordt in één keer aan alle regels getoetst. De bedoeling van de wet is dat de directe omgeving meer te zeggen heeft over de fysieke leefomgeving. De verschillende bestemmingsplannen in een gemeente moeten worden vervangen door één Omgevingsplan. De gemeente maakt dit plan samen met bewoners, bedrijven en organisaties. Door het procesplan regionale implementatie vast te stellen maken de Westfriese gemeenten afspraken op welke manier de invoering van de nieuwe wet wordt gedaan.

  11. B.4

    Met een kaderstellende notitie legt de gemeenteraad vast waar het college rekening mee moet houden bij het opstellen van een bestemmingsplan. In een bestemmingplan wordt vastgelegd op welke manier een gebied mag worden gebruikt en hoe het er uit moet komen te zien. In dit geval gaat het om het gebied van de "gemeentewerf / IJsbaan" in Abbekerk. Bij dit agendapunt besluit de raad over de kaderstellende notitie en wat de voorbereiding van het bestemmingsplan mag kosten.

  12. B.5

    De gemeente Hoorn voert als centrumgemeente de regelingen voor maatschappelijke opvang, beschermd wonen, verslavingsbeleid en de openbare geestelijke gezondheidszorg uit. Per 1 januari 2020 wordt dit anders georganiseerd. Het college legt de raad nu een toekomstvisie voor gericht op de periode tot 2020, maar ook voor de jaren daarna. Per 2020 gaat het geld niet meer naar Hoorn, maar naar de gemeente zelf. Dan is ook samenwerking tussen gemeenten en maatschappelijke partners vereist voor de uitvoering. Het doel is ook kwetsbare bewoners een volwaardige plek in de samenleving te bieden. Na 2020 dient met de Westfriese gemeenten een intensieve samenwerking te worden aangegaan, waarin sommige onderdelen door de gemeente zelf worden bepaald.

  13. B.6

    WerkSaam gaat binnenkort de begroting 2019 opstellen. De kaders en uitgangspunten voor deze begroting zijn beschreven in een Kaderbrief 2019. De gemeenteraad wordt gevraagd zich over de kaderbrief uit te spreken. Het college stelt voor akkoord te gaan met de kaderbrief 2019 van WerkSaam Westfriesland en geen zienswijze uit te brengen.

  14. B.7

    Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio stelt voor om de gemeenschappelijke regeling voor de Veiligheidsregio te wijzigen. Om dit mogelijk te maken is toestemming van een bepaald aantal raden van de deelnemende gemeenten nodig. De raad kan alleen toestemming onthouden als de wijziging die voorgesteld wordt in strijd is met het recht of met het algemeen belang. Volgens het college is dat niet het geval.
    De wijziging betreft:

    • een aanpassing van de stemverhouding aan de verdeelsleutel voor de bijdragen
      en is verder nodig vanwege:
    • een aanpassing van de geschillenregeling
    • een wijziging in de bezetting van het dagelijks bestuur en de invoering van een tweehoofdige directie
  15. B.8

    In de raad van 6 april 2017 is - n.a.v. aanbevelingen van de Rekenkamercommissie - besloten dat het college de raad een actieplan participatie zou voorleggen. Dit actieplan moet ervoor zorgen dat de gemeente bij de inwerkingtreding van de Omgevingswet beschikt over een compleet en adequaat participatiebeleid. Daarbij is vastgesteld dat dit beleid gebaseerd moet zijn op minimaal 5 leertrajecten. Het college doet een voorstel over de stappen die gezet worden om tot dit participatiebeleid te komen.

  16. B.9

    De gemeente is verantwoordelijk voor de schoolgebouwen. Dit is in een verordening geregeld. De huidige verordening bepaalt dat bij aanvragen voor uitbreiding van een school, indien mogelijk, doorverwezen moet worden naar leegstaande lokalen bij andere scholen. De raad heeft eerder besloten dat doorverwijzen voor één groep leerlingen onwenselijk is. Nu dient de verordening hierop te worden aangepast. De gemeenteraad wordt voorgesteld de Onderwijshuisvestingsverordening op dit punt aan te passen.

  17. B.10

    DeSom heeft de raden van de deelnemende gemeenten gevraagd om een zienswijze te geven op de Najaarsrapportage van DeSom. In deze Najaarsrapportage geeft DeSom aan wat van de geraamde budgetten is uitgegeven en of de geraamde budgetten toereikend zullen zijn. Het college stelt voor om een positieve zienswijze af te geven.

  18. C
    BESPREEKSTUKKEN - 19:55
  19. C.1

    Starters op de woningmarkt die in de gemeente Medemblik wonen kunnen onder bepaalde voorwaarden een starterslening krijgen. Omdat de marktomstandigheden voor hogere huizenprijzen zorgen, is het nodig het maximum aankoopbedrag te verhogen van €150.000,- naar €175.000,- . Daarnaast is er wet- en regelgeving veranderd. Daarom wordt de raad voorgesteld de nieuwe verordening startersleningen vast te stellen.

  20. C.2

    Met een bestemmingsplan bepaalt de gemeenteraad op welke manier een gebied mag worden gebruikt en hoe het gebied er uit mag komen te zien. Het college stelt een ontwerpbestemmingsplan op en vraagt inwoners (via de ter inzage legging) om een zienswijze op het bestemmingsplan. In de reactienota geeft het college antwoord op de ingediende zienswijzen en past eventueel het bestemmingsplan op de zienswijze aan. Ook worden fouten die ambtelijk zijn opgemerkt aangepast. In dit geval gaat het om het hele buitengebied in de gemeente Medemblik en hebben 46 belanghebbenden een zienswijze ingediend. De raad wordt gevraagd de reactienota en het daarop aangepaste bestemmingsplan vast te stellen.

    Bijlagen

  21. C.3

    In april 2015 heeft de raad de Westfriese kaders voor regionale samenwerking vastgesteld. Eén van de aanbevelingen was om maatregelen te treffen die leiden tot het bieden van informatie op maat daar waar het de regionale samenwerking betreft. Naar aanleiding daarvan is een project op NHN-schaal uitgevoerd, wat heeft geleid tot dit voorstel. Aan de raden van de NHN-gemeenten worden uniforme voorstellen gedaan met als doel dat de gemeenschappelijke regelingen de gemeenteraden tijdig te informeren over zaken die betrekking hebben op de kaderstellende en controlerende rol van de raad.

  22. C.4

    WerkSaam Westfriesland zorgt er voor dat iedereen naar vermogen meedoet aan het arbeidsproces door maatwerk te leveren op het gebied van arbeidsbemiddeling, arbeidsontwikkeling en inkomensondersteuning. WerkSaam heeft een nieuw beleidsplan opgesteld. Met het beleidsplan zijn de kaders waarbinnen WerkSaam zijn werkzaamheden doet vastgelegd. Voorgesteld wordt in te stemmen met het beleidsplan 2018-2021 en daarover een positieve zienswijze uit te brengen.

  23. C.5

    Op 9 november is de begroting 2018 vastgesteld. Deze begroting is sluitend. In deze begroting is rekening gehouden met het aanpassen van belastingen en tarieven. Deze aanpassingen zijn in de verordeningen die nu worden aangeboden verwerkt, het is een formele uitwerking van de tarieven waar in de begroting mee is gerekend. Waar nodig zijn ook wetswijzigingen, beleidsontwikkelingen, jurisprudentie etc. doorgevoerd.
    Voorgesteld wordt de belastingverordeningen en tarieven vast te stellen.

  24. C.7

  25. D
    ALGEMEEN - 22:30
  26. D.1

    Als de raad conform de voorstellen besloten heeft, betekent dat dat de begroting aanpassing behoeft. Het college doet de raad hierover een voorstel.

  27. D.2
    Moties Vreemd aan de orde van de dag - 22:30
  28. D.3
    Sluiting - 22:45